- Anasayfa
- Hakkımda
- Şarkı Sözleri
- Makaleler
- Bestekarlar
- Notalar
- Haberler
- Videolar
- Ziyaretçi Defteri
- Önemli Linkler
- Musikişinas Atatürk
- İletişim
Kadri Şençalar
1912 İstanbul 'un Eyüp semtinde doğan Kadri Şençalar, Galata emniyet amiri Veli Rauf Bey ve Bahriye hanımın oğludur. Çocukluğu Tarabya’ da geçmiş ve 9-10 yaşlarında iken bir Rum müzik hocasından ve Kemani Cemil Bey 'den Keman dersleri almış. Kemanla Musikiye başlangıç yapmış daha sonra Bursa'da Ud hocası olan Tevfik Bey 'den nota ve usul dersleri almıştır. İstanbul’ un işgali dolayısı ile Bursa'ya yerleşmiş fakat ne yazık ki, sonradan Bursa'da Yunan işgaline uğramış olduğundan Burada ailece çok zor günler yaşamışlardır. Bursa Yunan işgalinden kurtulunca, Keman çalması nedeniyle ailesini rahata kavuşturmuştur.
Bursa Setbaşı Gazinosunda çalıştığı sırada, bir gece için gazinoya konser vermeye gelen meşhur Keman Üstadı Bülbüli Salih Bey ve ses sanatkârı eşine bir akşam Ud ile eşlik etmişti, Üstat Salih Bey Şençalar'ın Ud çalış tavrını çok beğenmiş ve kendisine Ud çalmaya devam ederse gelecektememleketin en iyi Ud üstatları arasında olabileceğini söylemişti. Çok güzel saz çaldıkları için Bursa 'ya konser vermeye gelen sanatçılar yanlarında saz takımlarını getirmez Şençalar’ın kendilerine eşlik etmelerini isterlerdi, zira "Soyadı Kanunu " çıktığında "Şençalar " soyadı kendilerine dinleyicileri tarafından verildi. Yusuf Nalkesen, Abdullah Yüce, Zeki Müren ve daha birçok ünlüleri yetiştiren Kadri Şençalar, Ortanca kardeşi Zeki 'nin Keman ve küçük kardeşi İsmail 'in de Kanun öğrenmesini sağlamış. Ortanca kardeşi Zeki’nin ölümünden sonra Kadri Bey bütün aileyi toplayarak doğduğu İstanbul'a gelip yerleşmiş. İstanbul Belediyesi konservatuarına devam eden Şençalar , Darülacize'de yıllarca müzik hocalığı yapmış , Türkiye'de ilk defa Türk Musikisi Dergisi çıkartmış, Türkiye’de ilk defa Türk Musikisi Mensupları Sendikası’nı kurmuş ve Türkiye’ de ilk Ud Öğrenme Metodu’nu yayınlamıştır. 1930 yılında "Bir Bursalı kızın derdi" isimli şarkıyı besteleyerek bestekârlığa başladı. Bir Bursalı kızın derdi Her gün gönlümde kederdi Ben severdim naz ederdi Ey sevimli Bursa kızı Çaldırdım gönlümü ona Hiç yüz vermez oldu bana Ezelden vurgunum sana Ey sevimli Bursa kızı 1950–1960 yılları arasında birçok yerli ve yabancı filmlerin müziklerini besteleyen Şençalar'ın TRT repertuarında 100’e yakın birbirinden güzel besteleri bulunmaktadır. Şarkıları günümüzde hâlâ dillerden düşmez. Hicaz makamında bestelediği şarkısıyla üne kavuştu. Ah edip inlerim gurbet elinde Uzaktan göründü benim dağlarım Yine garip kaldım gurbet elinde Sevgilimi her gün arar ağlarım Neyleyim köşkü neyleyim sarayı İçinde salınan yâr olmayınca Kimsesiz hem öksüz kaldım bu yerde Talihim düşürdü beni bu derde Gözümü kapladı bir kara perde Evimi yurdumu arar ağlarım Neyleyim köşkü neyleyim sarayı İçinde salınan yâr olmayınca Udi Hırant’ ın jübilesinde (Taksim Çamlı Köşk Gazinosunda) O devrin en değerli saz sanatkârları ile birlikte 40 kişilik saz heyeti ile iki kardeş ilk olarak İstanbul’da sahneye çıkmışlardır. Fasıldan sonra Şençalar kardeşlerden yalnız olarak saz eserleri çalmaları istenmiş iki kardeş eserlerini icra ettikten sonra büyük takdir toplamışlardır. Bundan sonra başarıları devam etmiş, Kadri Şençalar Tepebaşı Gazinosunda Alabanda revüsünde Safiye Ayla 'ya ilerde Ümmü Gülsüm 'e eşlik etmiş, Atatürk'e çalmış ve sonradan besteleri ve Ud yorumu ile çok sanatçıya ideal olmuştur. Şarkı ve türkü formunda eserleri beğenilmiş gündemden düşmemiştir. Şarkı formunun en önemli eserlerinden biride Hicaz makamındaki: Görmedim ömrümün asude geçen bir demini Çekerim hep o siyah gözlerinin matemini Hasretiyle inlediğim çekti benden elini Çekerim hep o siyah gözlerinin matemini Yine Hicaz Türk Aksağı bestesi: Gönlüm yaralı bilmiyorum yâr bana n'oldu Gül renkli yüzüm aşkın için bak yine soldu Artık yetişir hasretimiz yılları buldu Vallâhi inan dertli gönül hep seni sordu Uşşak makamında bestelediği: Sönmez artık yüreğimde yanan bu sonsuz ateş Bulunur mu bana bilmem senin gibi güzel eş Kalbime yâre açtın gel elinle bâri deş Bulunur mu bana bilmem senin gibi güzel eş Türkü formundaki besteleri “Meşesiz dağlarda meleyen kuzu”, “Evlerinin önü boyalı direk”, “Eşimden ayrıldım gözyaşım durmaz” Hicaz makamındaki çalışmalarıdır. Sazına hakim bir üstattı. Hatta Ud çalışındaki kabiliyeti ve kıvraklığı her ortamda dile gelirdi. Bu beceriyi bestelerinde de görmek mümkündür. Hüzzam makamındaki Necdet Atılgan’ın sözlerini yazdığı: Gezdiğim dikenli aşk yollarında Elimden bir kırık saz geldi geçti Kara talihimden yine bu yıl da Baharı görmeden yaz geldi geçti Adını andıkça titrerim hâlâ Var mı benim gibi âşka müptela Muhabbet denilen püsküllü belâ Sanmayın başımdan az geldi geçti Şarkısı ses sanatçılarının özellikle Müzeyyen Senar’ın repertuarında her zaman tercih edilmiştir. Son olarak ta, İstanbul Belediye Konservatuarına Ud hocası olarak atanmış ve 1989 tarihinde İstanbul 'da vefat etmiştir. 3 kız 1 erkek olmak üzere dört çocuğu ve 9 torunu vardır. Yüz civarında eser musiki hazine hediye etmiş. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hazırlayan : Suat Yener | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kaynaklar : | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Türk Musiki Tarihi Ve Edebiyatı / Suat Yener Syf: 331 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Türk Müziği Külliyatı…………….Rahmi Kalaycıoğlu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Müzik Ansiklopedik Sözlük………………...Vural Sözer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Musiki Klavuzu Sözlü Eserler Antolojisi. ……...Suat Yener | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20. Yüz Yıl Türk Musikisi……………….Mustafa Rona | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Her hakkı www.musikiklavuzu.net sitesine aittir. İzin alınmadan yayınlanamaz. Link verilerek ve kaynak belirnerek izinsiz yayınlanabilinir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kadri Şençalar Repertuarı
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||