- Anasayfa
- Hakkımda
- Şarkı Sözleri
- Makaleler
- Bestekarlar
- Notalar
- Haberler
- Videolar
- Ziyaretçi Defteri
- Önemli Linkler
- Musikişinas Atatürk
- İletişim
Acem Makamı:
|
|
|
|
|
|
|
|
Yabancı veya İran'lı manasını taşır. |
|
|
|
Türk Musikisinde mürekkep makamdır. Musikimizin en eski makamlarındadır. |
|
||
Eskiden çok kullanılmasına rağmen yaklaşık iki asırlık geçmişte kullanılmamıştır. |
|
||
Unutulmaya başlanmış makamdır. Alaeddin Yavaşça ve Nuri Halil Poyraz’ın saz eseleri ile |
|||
Acem Makamı'nın tamamen unutulmasını önlemiştir. |
|
|
|
Yılmaz Öztuna, Acem makamını şöyle tarif ediyor (Büyük Türk Musikisi Ansiklopedisi, syf:22) |
|||
Acem Aşiran makamı ( Acem Aşiran üzerinde Çargah) ile Bayati makamından müteşekkildir. |
|||
İnici seyri vardır. Donanımında Bayati gibi "si" koma bemolü (segah) konur. Bayati ve Dügah |
|||
perdesinde kalır. Güçlüsü Bayati gibi Neva (re) perdesidir. |
|
||
|
|
|
|
Kantemiroğlu, “Kitab-ı İlm’ül Musiki ala Vechi-l Hurufat” adlı edvarında şöyle tarif ediyor: |
|||
|
|
|
|
"Acem Makamı garip ve acaib bir makamdır. Acem perdesi, Hüseyni ile Eviç perdelerinin |
|||
arasındaki yarım perdedir. Makamın seslendiriliş hareketi Dügah perdesinden başlar. |
|
||
Makam, tam perdelerle Hüseyni'ye çıkıp, oradan kendi perdesine geçerek kendini ortaya koyar. |
|||
Kendi perdesinden, Eviç perdesini atlayıp, Gerdaniye perdesine gider. Oradan Hüseyni'ye dek |
|||
çıkar ve gene aynı yoldan geri dönüp Dügaha gelir ve durur. Dügahtan aşağıya inmek isterse, |
|||
Yegaha dek inebilir. Oradan tam perdelerle, yukarı doğru çıkar ve Dügah perdesinde karar |
|||
kılar. |
|
|
|
Adı geçen makamın üç karargahı vardır. |
|
|
|
Birincisi, Dügah perdesinde karar kılmakla Acem Makamının kendisini gerçekleştirmiş olur. |
|||
İkincisi, Acem perdesidir ki, orada kılınan karara asma karar denir ve gene Acem Makamı |
|||
icra edilmiş olur. |
|
|
|
Üçüncüsü, Acemaşiran perdesidir ki, orada karar kılındığında Acemaşiran icra edilmiş |
|
||
olur. Zira Acemaşiran, ince sesli perdelerde dolaşırken, tamamen Acem Makamının perdelerini |
|||
kullanır ve Acem Makamından sadece gelip Acemaşiran perdesinde karar kıldığı için ayrılır.” |
|||
Saadettin Arel ise, Acem Makamını hakkında, Çargah Makam Dizisinden bir beşli + Bayati |
|||
Makamına formülünü savunmuştur. İnici seyreder. Donanıma Si Koma Bemol alır. |
|