- Anasayfa
- Hakkımda
- Şarkı Sözleri
- Makaleler
- Bestekarlar
- Notalar
- Haberler
- Videolar
- Ziyaretçi Defteri
- Önemli Linkler
- Musikişinas Atatürk
- İletişim
Fehmi Tokay
Beste ve ses mimarı
Hayatı | |||
1889 yılında İstanbul 'un Üsküdar semtinde dünyaya gelen Fehmi Tokay 'ın babası Sayıştay murakıbı Hüsnü Bey ve | |||
annesi Harmanlık Mektebi müdiresi Şadiye hanım 'dır. | |||
Üsküdar 'daki Ravza-i Terraki İlkokulu 'nu ve daha sonra ortaokulu ve liseyi Toptaşı Askeri Rüşdiyyesi 'nde okudu. | |||
1907 yılında bugün ki adı ile Teknik Üniversite olan Mühendishane-i Berri Hümayun 'e gitti ve savaş yılları olması | |||
nedeniyle ancak 1920 yılında mezun olabildi. | |||
Kocaeli, Ankara, Bolu ve Çankırı gibi illerde Bayındırlık Bakanlığı 'na bağlı olarak mühendis ve başmühendis olarak | |||
çalışan Tokay, 1938 yılında köprüler dairesi müdür yardımcılığına tayin edildi. Bayındırlık Bakanlığı müşavirliği | |||
görevinde iken emekliye ayrıldı. | |||
23 Haziran 1959 tarihinde geçirdiği kalp krizi sonucunda İstanbul 'da hayata gözlerini yumdu. | |||
Musiki hayatı. | |||
Fehmi Tokay 'ın musiki hayatı çocuk yaşta başladı. İyi kanun çalan babasını çevresinde Kemani Aleksan, Salih Efendi | |||
Ali Rifat Çağatay ve Nevres bey gibi o devrin değerli üstatları vardı. Hüsnü Bey bunlarla bir araya gelir meşk eder ve | |||
fasıllar geçerlerdi. Bu çevre küçük Fehmi 'nin musiki zevkinin aşısı oldu. Başta babası olmak üzere Hadi Bey ve Rauf | |||
Yekta ile beraber meşk yapmaya başladı. Yenişehirli Ferit Efendi 'den edebiyat dersleri aldı. | |||
Çok güzel sesi olan ve güzel şarkı icra eden Tokay, nota bilmezdi. Bestelerini Dr.Nevzat Atlığ ve Alaeddin Yavaşça notaya | |||
alırdı. | |||
Nazik, kibar ve çevresinde çok sevilen Fehmi Tokay, yardımseverliği ile tanınırdı. Musiki repertuarını fazla eser bırakmadı | |||
fakat eserlerinin hepsinde derin sanatsal yapı vadır. Daha çok Hacı Arif Bey 'in etkisi altında kalmış ve hiç piyasa şarkısı yapmamıştır. | |||
Bestekârlığa çoğu bestekârların kompozisyonları bıraktığı yaşlarda başladı ve ilk eserini 52 yaşında yaptı. Tahir Buselik Makamında | |||
ve Devrihindi olarak 1941 yılında ilk şarkısını besteledi. | |||
Gülle hembezm-i visaliz gerçi hâr olsak da biz | |||
Gönlümüz benzer bahara ihtiyar olsak da biz | |||
Şairiz kan dökmeden sayd eyleriz ahuları biz | |||
Dönmeyiz sevda yolundan tarumar olsak da biz | |||
1942 yılında uşşak makamında curcuna şarkısı ile besteciliğe devam etti. | |||
Gördümse seni ruhuma gir oy demedim ya | |||
Sevdimse seni kalbe ateş koy demedim ya | |||
Yoktur bu kadar yanmaya gönlümde tahammül | |||
Sevdimse seni kalbe ateş koy demedim ya | |||
1941_1945 yılları arasında en verimli devrini yaşayan Tokay, bu zaman dilimi içinde 69 eser besteledi. 1946 yılından | |||
ölüm yılı olan 1959 yılına kadar ise sadece 30 eser musiki repertuarına hediye etti. Eserleri günümüze kadar değerini | |||
korumakta olup Bayati makamında bestelediği " Benzemez kimse sana " şarkısı günümüzde yediden yetmişe herkesin | |||
dilinde olmuştur. Efsane sanatçı Müzeyyen Senar son albümü olan " Bir ömre bedel " CD 'sinde Türk Hafif Müziği | |||
solisti Tarkan ile düet yaparak icra etti ve genç kuşakların Türk Sanat Müziği 'ne ilgi duymalarında önemli rol aldı. | |||
Hazırlayan: Suat Yener | |||
Kaynaklar: | |||
Büyük Türk Musikisi Ansiklopedisi | Yılmaz Öztuna | ||
Güfteler Antolojisi | Etem Ruhi Üngör | ||
Müzik Ansiklopedik Sözlük | Vural Sözer | ||
Musiki Kılavuzu TSM Sözlü Eserler Antolojisi |
Suat Yener |
||
17.03.2010