Acem Aşiran Makamı

 

 

 

 

 

 

 

En eski şed makamlardandır.

Arapça ‘da “Aşir” kelimesi onda bir manasına ve  Farsça ‘da “an”  çoğul canlı edatıyla  belirilir. İranlı

 Canlılar anlamına gelmektedir.17.Yüzyılda Hafız Post'un düzenlediği Söz dergisinde bahsedilir.

520 civarında eser olduğu söylenir ve makamlar arasında " 15. " sırayı alır

Edalı, candan ve neşeli karakter gösterir.

Ateş tabiatlıdır. Kuru-sıcak makamdır.

Fecirden kuşluk vaktine kadar etkilidir. Kemiklere ve beyne etkilidir.

Yaratıcılık duygusu ve ilham verir. Durgun düşünce ve duyguları canlandırır.

Hanımlarda doğumu kolaylaştırır. Anne karnındaki çocuğun yanlış duruşlarını düzenler.

Ağrı giderici ve spazm çözücü özelliği vardır. Lezzet verir, gevşemeye yardımcı olur.

Çargah makamının "fa" perdesiyle tarif edilir

Dizisi inici özelliğe sahiptir.

Donanımında “si” küçük bemolü (Kürdi) vardır.

Durağı: “fa” ve güçlü “do” perdeleridir.

Sesleri tizden petse doğru; Acem, Hüseyni, neva, çargah, kürdi, dügah, rast ve acem

aşiran olarak sıralanır.

Batı musikisinde “fa majör” makamına tekabül eder.

 

Türk Halk Müziğinde Acem Aşiran geçkisi

 

Acem Aşiran açış yapılır, gazelhan iki haneyi 1. katında okur, sonra iki hane de 2. katında

 okur, sonra Acem Aşiran türkü ve şarkılar okunur, saz Saba Hüseynisi’ne geçki yapar.

Gazelhan gazelinin okur ve bitirir. Sazlardan biri tekrar Uşşak’a geçki yapar, gazelhan

Uşşak makamının 1. 2. ve 3. katlarını okuyarak bitirir.