- Anasayfa
- Hakkımda
- Şarkı Sözleri
- Makaleler
- Bestekarlar
- Notalar
- Haberler
- Videolar
- Ziyaretçi Defteri
- Önemli Linkler
- Musikişinas Atatürk
- İletişim
Buselik Makamı
|
|
||
|
|
||
Ebu-selik isminden gelmektedir. Farsca 'da "öpücülük" anlamındadır. |
|||
En eski makamlardandır. Türk musikisinde 13. basit makamdır. |
|||
Batı musikisinde "minör" e karşılıktır. |
|||
|
|
||
Buselik makamı Rumlara daha çok dinletilmiştir |
|||
Sevgi , aşk , güzel sözler ,mülayim özelliklerini taşır. |
|||
|
|
||
Sistemci Okulda |
|
||
|
|
||
Kutbüddin, Hızır bin Abdullah, Bedr-i Dilşad ve Ladikli Mehmed Çelebi, bugün bizim tanıdığımız Buselik |
|||
makamını başka bir isimle biliyorlardı. |
|||
|
|
||
Sistemci okulun kurucularından Abdülkadir Meragi, Cami'ü'l-Elhan ve Makasıdü'l-Elhan kitaplarında, Türk ve |
|||
Moğolların Uşşak (o zamanki dizisi Kürdili Çargah) makamı ile bu iki makamı bildiklerini ve kullandıklarını |
|||
ifade etmektedir. |
|
||
Neva veya Nirizi makamı II. Bayezid devri musikicilerinden olan Ladikli Mehmet Çelebi'ye kadar gelmiş, |
|||
Mehmed Çelebi Zeynü'l-Elhan'ında Neva veya Nirizi isimlerini bu makamdan silerek Buselik adını verdiği |
|||
yeni bir makama çevirmiştir ve makam artık bu isimle bilinmektedir. |
|||
|
|
||
Rauf Yekta Bey 'e göre |
|
||
Buselik, Buselik beşlisi ile Kürdi dörtlüsünün güçlü perdesinde birbirine eklenmesinden hasıl olmuştur. |
|||
|
|
||
Yılmaz Öztuna 'ya göre |
|
||
Buselik beşlisi ile Hicaz dörtlüsünün birleşimi ile oluşmuştur. |
|||
|
|
||
Sonuç olarak |
|
||
Donanım = Çargah ve batı "la" minör 'üdür. |
|||
Durağı = Dügah Perdesi |
|
||
Güçlü = Hüseyni Perdesi |
|
||
Seyri = Çıkıcıdır. |
|
||
Yedeni = Nim Zirgüle Perdesi |
|||
Dizisi = Dügahta Buselik 5'lisine Hüseynide Kürdi 4'lüsünün eklenmesiyle oluşur. |
|||
Seyri = Genellikle Rast perdesi üzerinde Çargahla başlanır. Dügah perdesinde yedenli kalkar ve güçlü belirtilir. |
|||
Güçlü olan Hüseyni perdesi üzerindeki Kürdi, Hicaz ve Uşşak 4'lüleri gösterilerek yarım karar yapılır. |
|||
Nevada Hicaz ve Ç'argahta Nikriz çeşnileriyle asma kalışlar görülür. Buselik makamı dizisine donülür ve yedenli |
|||
tam karar yapılır. |
|
||
|
|
||
Tamburi Mustafa Çavuş'un Buselik Makamı için yazdığı dörlük şöyledir: |
|||
|
|
||
Mecnun misal gibi halim, |
|
||
Sevdiğimi bilir bari. |
|
||
Tamburi'nin her nağmesi, |
|||
Buselik'tir gülizarı. |
|
||
|
|
||
Buselik makamına |
M.Fuat Özkan |
||
|
|
||
Leyla’dan geçme faslındayım |
|||
Mevla’yı bulma yollarında |
|
||
Leyla’dan geçme faslındayım |
|||
Mevla’yı bulma yollarında |
|
||
Majörler tükendi minörlere yolculuk |
|||
Buselik makamına buselik makamına |
|||
|
|
||
Aşk için söylenen her söze kandım |
|||
Pervane misali ateşe yandım |
|||
Gördüğüm her dilber ateştir bana |
|||
Mecazi aşka inandım güneşli havalarda |
|||
Buselik makamına buselik makamına |